Reklama

Ważne sprawy

O nauczaniu społecznym Kościoła

W kwietniu br. ukazała się nowa książka ks. prof. Schooyansa pt. „Podjąć wyzwania współczesnego świata. Nauczanie społeczne Kościoła” - „Pour relever les défis du monde moderne. L’enseignement social de l’Église”. Z tej okazji poprosiłem Księdza Profesora o wypowiedź na temat stosunku Kościoła do kwestii społecznych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Włodzimierz Rędzioch: - Przez wieki dokumenty Magisterium Kościoła podejmowały kwestie doktrynalne, filozoficzne i dyscyplinarne. Bardzo rzadko natomiast zajmowały się problemami społecznymi. Tak było do 1891 r., kiedy to papież Leon XIII napisał encyklikę „Rerum novarum”, poświęconą tzw. kwestii społecznej. Następcy Leona XIII również będą wydawać encykliki społeczne. Dlaczego Kościół katolicki uznał, że do jego misji należy również zajmowanie się problemami społeczeństwa?

Reklama

Ks. prof. Michel Schooyans: - Już z opisu świata zamieszczonego w Księdze Wyjścia wynika, że nie jest rzeczą dobrą, aby człowiek był sam. Bóg powołał do życia nie stworzenia ludzkie, lecz osoby ludzkie. Ludzie stworzeni na obraz Boga w Trójcy Jedynego zostali przez Niego obdarzeni sercem zdolnym do miłości i pragnącym miłości. Największe tradycje religijne i filozoficzne świata uznają tę predyspozycję człowieka. W tradycjach tych podkreśla się społeczny wymiar życia ludzkiego i w różnorodny sposób formułowana jest „złota reguła”: „Postępuj z drugim tak, jak chcesz, aby on postępował z tobą”. Podstawową formą życia społecznego jest związek małżeński i rodzina. Jednak życie społeczne człowieka realizuje się także dzięki pośrednictwu organizacji i instytucji, które umożliwiają mu współpracę z innymi ludźmi i działanie dla dobra wspólnego. Kościół angażuje się w tego typu pośrednictwo, również w sferze politycznej i gospodarczej, aby działania w tych dziedzinach służyły budowaniu społeczeństwa sprawiedliwego i pokojowego - „społeczeństwa miłości”.

- Jan Paweł II jest autorem trzech encyklik, które zajmują się problemami społecznymi: „Laborem exercens” (1981 r.), „Sollicitudo rei socialis” (1987 r.) i „Centesimus annus” (1991 r.). Jaki jest oryginalny wkład obecnego Papieża w nauczanie społeczne Kościoła?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Jest jeszcze za wcześnie, aby całościowo przeanalizować wkład Jana Pawła II w nauczanie społeczne Kościoła. (Papież ma ciągle nowe projekty w tej dziedzinie). Trzeba natomiast podkreślić fakt, że zagadnienia społeczne zajmują dużo miejsca w jego najważniejszych dokumentach. Bez względu na to, czy Papież pisze o sakramentach, o ekumenizmie, o moralności małżeńskiej, czy o Duchu Świętym, zawsze obecna jest tematyka społeczna. Jego działalność, podróże, różne gesty mają zawsze wymiar katechezy społecznej. Natomiast w dokumentach poświęconych wyłącznie problemom społecznym Papież zajmuje się wszystkimi nowymi kwestiami społecznymi, dotyczącymi: ludności, bezrobocia, działalności organizacji międzynarodowych, handlu bronią, korupcji, przemocy, wolności religijnej, reformy rolnej, starzenia się społeczeństwa, warunków mieszkaniowych itd. Jednakże wydaje mi się, że w nauczaniu społecznym Papieża najważniejsze jest umieszczenie w centrum człowieka i jego niezbywalnych praw. (To odniesienie do człowieka, obrazu Boga w Trójcy Jedynego, było od zawsze podstawą nauki społecznej Kościoła).

Reklama

- Często krytycy nauczania społecznego Kościoła zarzucają mu brak „realizmu” w ocenie zjawisk gospodarczych lub bezkrytyczny irenizm. Co można odpowiedzieć na tego typu zarzuty?

- Kościół nie ignoruje rzeczywistości gospodarczej czy politycznej, lecz zdaje sobie sprawę, że często systemy gospodarcze i polityczne mają dwuznaczny charakter: mogą przyczyniać się albo do wyzysku człowieka, albo do wprowadzania sprawiedliwości społecznej. Nie zapewniają one automatycznie dobra wspólnego, rozwoju ludów, sprawiedliwości w stosunkach międzynarodowych. Dlatego też Kościół ma swoją rolę do odegrania: moralizować stosunki społeczne, szczególnie gospodarcze i polityczne. Niestety, te dwie dziedziny zbyt często zdominowane są przez cynizm i zasadę siły. Tak często używane wyrażenie realpolitik sugeruje, że w stosunkach politycznych nie należy brać pod uwagę aspektów moralnych. Kościół nigdy nie może pogodzić się z takim sposobem pojmowania relacji politycznych i gospodarczych, toteż jego proroczy głos w sprawach społecznych w pewnym sensie powinien „przeszkadzać”. Jednocześnie Kościół musi ciągle czuwać, by jego orędzie społeczne nie było manipulowane i wykorzystywane przez jakąkolwiek ideologię.

- Jakie są, według Księdza Profesora, największe „wyzwania społeczne” dla Kościoła we współczesnych, przełomowych czasach?

Reklama

- Dla sumienia chrześcijańskiego największym wyzwaniem naszych czasów jest fakt, że miliard ludzi (1/6 ludzkości) żyje, mając do dyspozycji mniej niż 1 dolara dziennie. To sytuacja, która woła o pomstę do nieba, zważywszy, że w tym samym czasie ludzie przygotowują wyprawę na Marsa. Są również przed nami inne wyzwania: zlikwidowanie tak potwornych praktyk, jak: aborcja, eutanazja, sterylizacja ubogich; zapewnienie wszystkim dostępu do wiedzy i techniki; zagwarantowanie ludziom podstawowej opieki lekarskiej; doprowadzenie do zakończenia konfliktów zbrojnych; zlikwidowanie przyczyn klęsk głodu… Wyzwań nie brakuje, a Ewangelia, która obnaża skandaliczny charakter wielu zjawisk, ukazuje jednocześnie sposób, w jaki wyzwania te należy podejmować.

- Ksiądz Profesor jest autorem wielu książek na tematy polityczne i społeczne. Jakie były motywy napisania tego nowego dzieła o społecznym nauczaniu Kościoła?

- O ile mi wiadomo, nie ma zbyt wielu współczesnych opracowań, które w sposób syntetyczny przedstawiałyby nauczanie społeczne Kościoła. Chciałem w jakiś sposób wypełnić tę lukę, proponując książkę przystępną dla wszystkich, tzn. dla chrześcijan, lecz także dla innych ludzi dobrej woli. W ciągu ostatnich lat uderzył mnie fakt, że wielu ludzi, zazwyczaj dalekich od Kościoła, wyraziło - czego byłem świadkiem - pragnienie zapoznania się z katolicką doktryną społeczną, często przytaczaną, która jednak wciąż pozostaje mało znana. W mojej książce nie ograniczam się do wyłożenia tej doktryny w jej obecnym stanie, ale proponuję sposoby jej pogłębiania oraz podaję adresy ośrodków dokumentacyjnych i bibliografię w wielu językach.
Głównym celem mojej książki było ukazanie, dlaczego nauczanie społeczne Kościoła jest i powinno pozostać zasadniczym aspektem nowej ewangelizacji.

- Dziękuję za rozmowę.

Michel Schooyans - belgijski kapłan i emerytowany profesor uniwersytetu w Louvain - to postać dobrze znana wszystkim, którzy interesują się nauczaniem społecznym Kościoła. Jest on autorytetem w dziedzinie filozofii politycznej i współczesnych ideologii. Napisał ok. 20 książek, z których kilka zostało opublikowanych również po polsku, jak „Aborcja i polityka” oraz „Nieznane oblicze ONZ”. Jest członkiem Papieskiej Akademii Nauk Społecznych oraz instytutów: Population Reearch Institut w Waszyngtonie oraz Institut de Démographie Politique w Paryżu.

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia min. Nowackiej

2024-08-29 20:37

[ TEMATY ]

Trybunał Konstytucyjny

religia w szkołach

Archiwum

Trybunał Konstytucyjny przychylił się do wniosku I prezes SN i wydał dziś postanowienie zabezpieczające, zawieszając stosowanie rozporządzenia MEN w sprawie warunków organizowania lekcji religii. Chodzi o ułatwienia w łączeniu klas - prezes SN uważa, że doszło do złamania ustawy zasadniczej, bo nie osiągnięto porozumienia ze związkami wyznaniowymi. Za wątpliwą uważa też możliwość realizacji podstawy programowej w tych warunkach.

PODPISZ PROTEST wobec dyskryminacji dzieci i młodzieży realizowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej: lekcjereligiiwszkole.pl
CZYTAJ DALEJ

Józef z Arymatei i Nikodem

Niedziela Ogólnopolska 11/2004

[ TEMATY ]

święci

Sisto Rosa Badalocchio, Złożenie do grobu (1610) / wikipedia

Obaj musieli być zamożnymi i wpływowymi ludźmi, skoro powołano ich na członków Sanhedrynu - Wysokiej Rady Żydowskiej. Obaj uchodzili za zwolenników Jezusa. Zasiadali w ławach Rady podczas przesłuchań Jezusa u Kajfasza. Śledzili przebieg Jego procesu przed Piłatem.
CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: nowy konfrater Zakonu Paulinów

2024-08-31 16:05

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Jasna Góra/Facebook

„Maryjo, opiekunko paulińskiego zakonu. Poświęcam i oddaję się Tobie”. Na Jasnej Górze do konfraterni, czyli duchowej rodziny Zakonu Paulinów został dziś włączony dr Marcin Konik, jeden z pomysłodawców cyfrowej biblioteki muzycznej klasztoru jasnogórskiego, kierownik biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie oraz członek zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów.

- Jestem wzruszony i wdzięczny za przyjęcie mnie do konfraterni. To zaszczyt i ogromne wyróżnienie dla całej mojej rodziny, która zawsze mnie wspiera. Dziś mija 20 lat, odkąd mam zaszczyt pracować w zespole naukowo-redakcyjnym i zajmować się kulturą muzyczną Jasnej Góry, a w szczególności muzyką dawną sanktuarium - powiedział dr Marcin Konik. Zauważył, że zajmuje się pracami mającymi na celu opublikowanie i nagranie jasnogórskich muzykaliów, bo jak wyjaśniał w sanktuarium od wieków działał jeden z najlepszych zespołów muzycznych w Polsce. - Na początku grany był Chorał, ale później już od XVI w. była to muzyka wokalno-instrumentalna. Teraz dzięki Paulinom i Narodowemu Instytutowi Fryderyka Chopina w Warszawie stworzyliśmy cyfrową bibliotekę muzyczną - zauważył.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję